Hoe gebruiken mediaprofessionals (generatieve) AI-tools in hun werk? De AI Media Barometer geeft inzicht in dit actuele thema via een survey bij meer dan 550 professionals รฉn diepgaande interviews.

๐—•๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ธ๐˜€๐˜๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป:
โ€ข ๐—•๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฑ ๐—ด๐—ฒ๐—ฏ๐—ฟ๐˜‚๐—ถ๐—ธ: 9 op de 10 professionals gebruikt AI in het werk, met bijna 1 op de 5 dagelijks en de helft minstens wekelijks.
โ€ข ๐—ญ๐—ฒ๐—น๐—ณ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฒ๐—น๐—ฑ ๐˜ƒ๐˜€. ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜: Professionals schatten hun AI-competenties hoog in, maar denken vaak dat collegaโ€™s AI minder gebruiken dan zijzelf.
โ€ข ๐—œ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฐ๐˜: 30% geeft aan dat AI hun werk al heeft veranderd, vooral op het vlak van efficiรซntie, inspiratie en creativiteit.

๐—จ๐—ถ๐˜๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜‡๐—ผ๐—ฟ๐—ด๐—ฒ๐—ป:
Professionals maken zich zorgen over kwaliteit, ethiek, privacy, werkgelegenheid en de milieu-impact van AI. Daarbij missen velen duidelijke richtlijnen binnen hun organisatie.

๐——๐—ฒ๐—บ๐—ผ๐—ด๐—ฟ๐—ฎ๐—ณ๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ถ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป:
Leeftijd speelt een belangrijke rol: jongere professionals omarmen AI sneller en zien meer waarde in het gebruik ervan.

๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ฑ๐—ถ๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ผ๐—ฟ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ถ๐˜€๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜€?
De inzichten onderstrepen het belang van transparantie, duidelijke richtlijnen en een inclusieve aanpak bij de implementatie van AI op de werkvloer.

Bron: https://ahscdn.be/sites/default/files/2024-11/AI-Media-Barometer-2024.pdf