Hoe gebruiken mediaprofessionals (generatieve) AI-tools in hun werk? De AI Media Barometer geeft inzicht in dit actuele thema via een survey bij meer dan 550 professionals รฉn diepgaande interviews.
๐๐ฒ๐น๐ฎ๐ป๐ด๐ฟ๐ถ๐ท๐ธ๐๐๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ถ๐ป๐ฑ๐ถ๐ป๐ด๐ฒ๐ป:
โข ๐๐ฟ๐ฒ๐ฒ๐ฑ ๐ด๐ฒ๐ฏ๐ฟ๐๐ถ๐ธ: 9 op de 10 professionals gebruikt AI in het werk, met bijna 1 op de 5 dagelijks en de helft minstens wekelijks.
โข ๐ญ๐ฒ๐น๐ณ๐ฏ๐ฒ๐ฒ๐น๐ฑ ๐๐. ๐ฟ๐ฒ๐ฎ๐น๐ถ๐๐ฒ๐ถ๐: Professionals schatten hun AI-competenties hoog in, maar denken vaak dat collegaโs AI minder gebruiken dan zijzelf.
โข ๐๐บ๐ฝ๐ฎ๐ฐ๐: 30% geeft aan dat AI hun werk al heeft veranderd, vooral op het vlak van efficiรซntie, inspiratie en creativiteit.
๐จ๐ถ๐๐ฑ๐ฎ๐ด๐ถ๐ป๐ด๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ป ๐๐ผ๐ฟ๐ด๐ฒ๐ป:
Professionals maken zich zorgen over kwaliteit, ethiek, privacy, werkgelegenheid en de milieu-impact van AI. Daarbij missen velen duidelijke richtlijnen binnen hun organisatie.
๐๐ฒ๐บ๐ผ๐ด๐ฟ๐ฎ๐ณ๐ถ๐๐ฐ๐ต๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐๐ฐ๐ต๐ถ๐น๐น๐ฒ๐ป:
Leeftijd speelt een belangrijke rol: jongere professionals omarmen AI sneller en zien meer waarde in het gebruik ervan.
๐ช๐ฎ๐ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ป๐ ๐ฑ๐ถ๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ผ๐ฟ๐ด๐ฎ๐ป๐ถ๐๐ฎ๐๐ถ๐ฒ๐?
De inzichten onderstrepen het belang van transparantie, duidelijke richtlijnen en een inclusieve aanpak bij de implementatie van AI op de werkvloer.
Bron: https://ahscdn.be/sites/default/files/2024-11/AI-Media-Barometer-2024.pdf